Visie op de impact van ICT
De revolutionaire impact van ICT is tegelijk een bron van inspiratie en van verwarring. We veranderen de wereld sneller dan we hem leren te begrijpen; met een variant op een reclameslogan voor Master Card/Access: "technology takes the waiting out of wanting".
Ik geloof dat de meest intrigerende impact is dat ICT ons dwingt, maar ook in staat stelt om fundamenteel na te denken over de manier waarop we in organisatorisch en maatschappelijk verband met elkaar omgaan. Informeren en communiceren zijn hierin elkaar aanvullende kernaktiviteiten: informatie zonder communicatie is stilte, communicatie zonder informatie is ruis!
Ik bestudeer deze impact op drie deelgebieden:
De rijk geschakeerde wereld die (mede) onder invloed van ICT vorm krijgt, kan alleen maar op een even gevarieerde manier worden bestudeerd. Ik heb een diep geloof in de vruchtbare confrontatie en combinatie van wereldbeelden:
Leren is denken, voelen en doen ineen: het verdraagt geen scheidingslijn tussen onderwijs en onderzoek.
ICT is de hedendaagse drager van utopie. We leren zowel van de toekomsten als voor de toekomsten.
Ik geloof dat de meest intrigerende impact is dat ICT ons dwingt, maar ook in staat stelt om fundamenteel na te denken over de manier waarop we in organisatorisch en maatschappelijk verband met elkaar omgaan. Informeren en communiceren zijn hierin elkaar aanvullende kernaktiviteiten: informatie zonder communicatie is stilte, communicatie zonder informatie is ruis!
Ik bestudeer deze impact op drie deelgebieden:
- Het ontstaan van informatiemanagement als een zelfstandige discipline, beïnvloed door maar fundamenteler dan ICT-management.
- ICT maakt de triomf van leren over onderwijzen mogelijk: leren is meer persoonlijke transformatie dan kennisoverdracht.
- ICT genereert massa's gegevens, maar dwingt ons tegelijk tot vragen naar de betekenis van informatie en uiteindelijk de zingeving van onze aktiviteiten.
De rijk geschakeerde wereld die (mede) onder invloed van ICT vorm krijgt, kan alleen maar op een even gevarieerde manier worden bestudeerd. Ik heb een diep geloof in de vruchtbare confrontatie en combinatie van wereldbeelden:
- De academische wereld en de 'echte' wereld: zonder "relevance" is de "rigor" van de academische wereld steriel en achter de feiten aanlopend, zonder de afstandelijke vorsing van de wetenschap regeert de waan van de dag.
- Informatie is interpretatie en dus verbeelding: alleen door een combinatie van wetenschap en kunst, voorbij de door Descartes c.s. in het leven geroepen kunstmatige scheiding tussen denken en voelen, kunnen we deze verbeelding voldoende rijk oproepen.
- ICT is intrinsiek socio-techniek; haar invloed op informatie- en communicatieprocessen kan binnen de wetenschap alleen via interdisciplinaire benadering worden bestudeerd.
Leren is denken, voelen en doen ineen: het verdraagt geen scheidingslijn tussen onderwijs en onderzoek.
ICT is de hedendaagse drager van utopie. We leren zowel van de toekomsten als voor de toekomsten.