Samen leren
Nieuwsgierigheid is een van onze mooiste eigenschappen; als docent/hoogleerling in verschillende opleidingen probeer ik daar gezamenlijk invulling aan te geven. Dat doe ik in het bijzonder in de opleidingen van de Academy for Information & Management.
Zo vind ik het intrigerend om samen met deelnemers de grenzen van ons weten te verkennen; de juiste vragen stellen is hierbij van groter belang dan het vinden van pasklare, vaak vluchtige antwoorden. Maar evenzeer vind ik het spannend om in de vorm van actieve leertafels taaie vraagstukken van organisaties te helpen ontwarren.
Bij al deze activiteiten is het motto van AI&M leidend: "Taking learners seriously". Anderen en mijzelf uit onze comfortzone halen is hierbij van cruciaal belang; dat doe ik het liefst door confrontatie met ideeën uit de filosofie, de kunst en de design- en architectuurwereld. Ik noem het "leren van verschilligheid": de gepaste combinatie van diversiteit en betrokkenheid.
Deze betrokkenheid uit zich ook in de combinatie van professioneel en persoonlijk ontwikkelen: in kwetsbaarheid delen wat we niet weten maar aanvoelen, waartoe? en waarom? boven wat? en hoe? durven stellen, samen op zoek gaan naar de echte waarden in het leven en die als vertrek- en eindpunt van ons leren stellen. Misschien dat we op deze wijze een kleine bijdrage leveren aan een mooiere wereld, maar zeker is dat de organisaties waarin we allen werken hier heel veel profijt uit kunnen halen. Dat geloof wakker houden, is wat mij drijft.
Zo vind ik het intrigerend om samen met deelnemers de grenzen van ons weten te verkennen; de juiste vragen stellen is hierbij van groter belang dan het vinden van pasklare, vaak vluchtige antwoorden. Maar evenzeer vind ik het spannend om in de vorm van actieve leertafels taaie vraagstukken van organisaties te helpen ontwarren.
Bij al deze activiteiten is het motto van AI&M leidend: "Taking learners seriously". Anderen en mijzelf uit onze comfortzone halen is hierbij van cruciaal belang; dat doe ik het liefst door confrontatie met ideeën uit de filosofie, de kunst en de design- en architectuurwereld. Ik noem het "leren van verschilligheid": de gepaste combinatie van diversiteit en betrokkenheid.
Deze betrokkenheid uit zich ook in de combinatie van professioneel en persoonlijk ontwikkelen: in kwetsbaarheid delen wat we niet weten maar aanvoelen, waartoe? en waarom? boven wat? en hoe? durven stellen, samen op zoek gaan naar de echte waarden in het leven en die als vertrek- en eindpunt van ons leren stellen. Misschien dat we op deze wijze een kleine bijdrage leveren aan een mooiere wereld, maar zeker is dat de organisaties waarin we allen werken hier heel veel profijt uit kunnen halen. Dat geloof wakker houden, is wat mij drijft.